Kódex
transparentnosti
Centrum pre filantropiu je jedným z iniciátorov vzniku neformálnej platformy Asociácie firemných nadácií a nadačných fondov (ASFIN), ktorej cieľom je sieťovať členov a obhajovať záujmy komunity firemných nadačných subjektov na Slovensku. Poslaním ASFIN-u je prispieť k maximalizácii efektivity a transparentnosti pri dosahovaní verejnoprospešného účelu, kultivácia nadačného prostredia a podpora firemného darcovstva na Slovensku.
V roku 2017 ASFIN vypracoval a prijal Kódex transparentnej firemnej nadácie a nadačného fondu.
Asociácia firemných nadácií a nadačných fondov si vyhradzuje právo udeliť certifikát len tým firemným nadáciám, resp. nadačným fondom, ktoré majú webovú stránku, na ktorej prehľadne zverejňujú všetky nasledovné informácie:
Základné informácie
- výročné správy nadácie alebo správy o činnosti nadačného fondu,
- kontaktné informácie,
- poslanie,
- programovú stratégiu a priority.
Riadenie (Governance)
- nadačnú listinu a/alebo štatút či ďalšie organizačné pravidlá,
- etický kódex alebo etické pravidlá, ku ktorým sa hlási,
- zoznam členov správnej rady a dozornej rady, správcu a riaditeľov nadácie, resp. zoznam rozhodujúcich osôb v prípade zriaďovateľa firemného nadačného fondu,
- zoznam pracovníkov a ich kontakty,
- profily alebo životopisy členov orgánov nadácie (správnej rady, dozornej rady, revízora, správcu), z ktorých je zrejmé i členstvo v orgánoch iných neziskových organizácií,
- profily alebo životopisy pracovníkov, ktorí pracovnou náplňou je zabezpečovanie programového fungovania firemnej nadácie alebo nadačného fondu (nemusia byť zamestnancami nadácie).
Finančné prehľady
- finančné výkazy (v rámci výročných správ);
- prehľadná vizualizácia (graf) zdrojov príjmov v nasledujúcej štruktúre (myslí sa tým, v akej výške, resp. pomere nadácia alebo nadačný fond získava prostriedky):
- príjmy z asignácie materskej firmy,
- príjmy z darov materskej firmy,
- príjmy z asignácie od iných subjektov,
- príjmy z darov od iných subjektov;
- prehľadná vizualizácia (graf) podielu využitia prostriedkov z asignácie (myslí sa tým koľko percent bolo použitých na):
- verejno-prospešný účel (granty, operačné programy)
- manažment (nákladmi na manažment sa myslia všetky náklady okrem grantov/darov, nákladov operačných programov a komunikácie, napr. mzdy, réžia, poplatky…),
- komunikáciu programov (inzercia, outdoor, online reklama, audiovizuálna reklama, direct mail…).
Udeľovanie grantov
- opis procesu udeľovania grantov a darov (grantové výzvy, pravidlá pre udeľovanie priamych podpôr a pod.),
- zloženie grantových komisií pri grantových programoch,
- databáza udelených grantov a darov na webstránke v open data formáte (.xls, .xml),
- prehľadná vizualizácia finančnej podpory (graf) v jednotlivých oblastiach a grantových programoch.
Komunikácia
- aktuálne informácie o svojej činnosti priebežne zverejňované na webstránke alebo profile na sociálnej sieti,
- záväzok odpovedať na akékoľvek otázky alebo podnety do 30 dní.
Máte záujem o získanie Kódexu transparentnosti a spĺňate menované štandardy? Neváhajte nás kontaktovať.
Viac o transparentných nadáciách a nadačných fondoch si prečítate na stránke Asociácie firemných nadácií a nadačných fondov.