Prejsť na hlávný obsah

Pomáhame pomáhať už 20 rokov

Preventívny vzdelávací program Druhý krok sa bude implementovať na ďalších 30-tich školách po celom Slovensku

Nadácia Televízie Markíza už po tretí krát v rámci projektu ,,Odpíšeme Ti“ vyhlásila nefinančnú grantovú výzvu na vzdelávací preventívny program Druhý krok zameraný na rozvoj emocionálnych a sociálnych zručností proti šikanovaniu u žiakov a žiačok 5. ročníkov základných škôl. Tento rok Nadácia Televízie Markíza v spolupráci s Nadáciou Volkswagen Slovakia umožní vzdelávanie učiteľov a školských psychológov na ďalších 30 školách v programe Druhý krok spolu s metodikami.

Aktuálne výskumné zistenia vychádzajúce zo skúseností pedagógov, školských psychológov, špeciálnych pedagógov a odborných zamestnancov ukazujú, že agresia, šikana aj kyberšikana na školách opäť narastajú a žiadny typ školy proti nim nie je imúnny.

Aj posledné výsledky výskumu v rámci HBSC (Health Behaviour in School-age Children, 2023), ktorý sa realizuje každé 4 roky v 44 štátoch sveta, vrátane Slovenska, potvrdili, že sa zvyšuje výskyt šikanovania u dievčat a a že 11 roční chlapci sa v agresii vyrovnávajú chlapcom 13 a 15 ročným. Výrazne tiež narastá kyberšikanovanie, a to ako u chlapcov tak aj u dievčat. Skoro tretina žiakov a žiačok sa potýka s výsmechom, najčastejšie kvôli postave, presnejšie nadváhe. Pozitívnym zistením však je, že čoraz viac školákov, ktorí majú skúsenosť so šikanovaním, sa zdôveruje svojím učiteľom alebo psychológom.

Medzi najúčinnejšie nástroje pri prevencii a riešení agresie a šikanovania sa ukazujú dlhodobé preventívne programy zamerané na rozvíjanie sociálnych a emocionálnych zručností detí.

Preventívny vzdelávací program Druhý krok

Výskumné zistenia z predchádzajúcich ročníkov realizácie preventívneho programu Druhý krok v 5. ročníkoch základných škôl na Slovensku, ktoré získal výskumný tím prof. PhDr. Evy Gajdošovej, PhD., gestorky aplikácie programu v slovenských školách a zároveň predsedníčky OZ PROFKREATIS plus s licenciou pre program od medzinárodnej autorskej spoločnosti Committee for Children, potvrdili, že program má výrazne pozitívny vplyv na duševné zdravie a wellbeing žiakov, ako aj na ich celkovú úroveň pozitívneho správania v školskom prostredí.

Vo výskumoch sa tiež potvrdilo, že sa zvýšila spokojnosť žiakov v škole, ako aj  spokojnosť žiakov so vzťahmi so spolužiakmi, zlepšila sa súdržnosť tried, ako aj vnímanie vlastných sociálnych kompetencií. Ako sa ďalej ukázalo, preventívny program znížil mieru napätia v triede, hyperaktivitu a úzkostlivosť žiakov a zlepšil ich prejavy školského spávania.

V tomto roku sa o účasť vo vzdelávacom programe určenom pre odborné tímy školských psychológov, psychologičiek a špeciálnych pedagógov a pedagogičiek na základných školách uchádzalo 63 základných škôl z celého Slovenska. Hodnotenie motivačných listov, ktoré obsahovali nielen záujem školy o účasť v preventívnom programe, ale aj zhodnotenie ich prístupu k duševnému zdraviu detí, popis preventívnych programov na školách či aktívnych riešení vzniknutých situácií zastrešovala odborná garantka programu Druhý krok, psychologička Mgr. Petra Arslan Šinková.

Vzdelávací preventívny program obsahuje:

  • 6 online lektorských hodín, ktorých cieľom je naučiť odborných zamestnancov a zamestnankyne pracovať s vyučovacími materiálmi;
  • možnosť konzultácií formou dobrovoľného supervízneho online webinára s odbornou garantkou vzdelávacieho programu, PaedDr. Petrou Arslan Šinkovou;
  • vzdelávacie materiály pre odborných zamestnancov a zamestnankyne a užívateľskú príručku, ktoré budú darované škole.

Zapojiť sa mohli základné školy, ktoré:

  • sú plne organizovanou základnou školou zaradenou v sieti škôl a školských zariadení MŠ SR, t.j. nefungujú ako málotriedna škola;
  • majú druhý stupeň a teda aj 5. vyučovací ročník;
  • majú školského psychológa/čku či špeciálneho pedagóga/čku, ktorí budú zodpovedať za implementáciu programu, prieskum a udržateľnosť.

Ako z predložených motivačných listov vyplynulo, školy potvrdzujú, že pokiaľ ide o vzťahy a šikanu, najproblémovejšími sú 5. a 6. ročníky a šikana v rôznych formách sa naozaj nevyhýba takmer žiadnej z nich. Čo motivačné listy rovnako ukázali, potvrdzuje sa vyššie zanietenie škôl a ich orientácia na duševné zdravie a wellbeing detí v školskom prostredí. Mnohé školy implementujú rôzne aktivity a uvedomujú si, že škola a edukačný proces je nielen o vzdelávaní, ale aj o výchove detí a rozvoji ich osobnosti.

,,Veľmi sa tomu teším, že tému detského duševného zdravia berú školy vážne a uvedomujú si, že treba robiť pre deti aj v tomto ohľade viac. Stále majú však málo podpory a ucelených metodik – a toto ich na Druhom kroku oslovilo,“

zhodnotila Petra Arslan Šinková.

Tešíme sa aj my, že už po tretí krát môžeme poskytnúť ďalším 30 základným školám na Slovensku preventívny program Druhý krok spolu s jeho metodikami, a tak prispieť k podpore duševného zdravia detí v školskom prostredí.

Pozrite si, na ktorých školách sa bude vzdelávací preventívny program implementovať v tomto školskom roku. Všetky ďalšie dôležité informácie nájdete na webovej stránke Nadácie Televízie Markíza alebo v nižšie priloženej výzve k preventívnemu programu Druhý krok.

Na stiahnutie:

Zdroj: Nadácia Markíza

Nepodporovaný prehliadač

Web pravdepodobne nebude dobre pracovať s vaším nepodporovaným prehliadačom. Podporujeme aktuálne verzie prehliadačov ako Chrome, Firefox, Opera, Edge.