
Firmy vedia, kde majú Slováci rezervy. Ich 2% percentá prúdia do vzdelávania
Nedostatok ľudí s kľúčovými zručnosťami naráža na potrebu systémovej podpory vzdelávania. Aktuálna analýza Asociácie firemných nadácií a nadačných fondov (ASFIN) ukazuje, že firmy zapájajúce sa do mechanizmu 2 % dane reagujú na tento problém čoraz cielenejšie: vzdelávanie získalo tri roky po sebe najväčšiu podporu. Z asignácie prijatej v roku 2023 to bolo viac než 31% zdrojov z celkovej sumy 10 miliónov, ktoré do systému asignácie odviedli členovia ASFIN. To ho radí medzi top prioritu firemných donorov pred rozvojom športu, ochranou životného prostredia či podporou zdravia, kultúry a sociálnej pomoci.
Asignácia 2% právnických osôb má stúpajúci trend, pričom firmy svoje 2% poukazovali najmä na podporu vzdelávania, rozvoj športu, ochranu životného prostredia a ochranu a podporu zdravia. Členovia Asociácie firemných nadácií a nadačných fondov podporili z asignácie prijatej v roku 2023 celkovo 1825 verejnoprospešných projektov sumou takmer 10 miliónov eur, z toho 575 projektov sa týkalo vzdelávania. Vyplýva to z najnovšej analýzy dát, ktoré pripravila Asociácia firemných nadácií a nadačných fondov v spolupráci s Centrom pre filantropiu.
Zamestnávatelia pôsobiaci na Slovensku dlhodobo upozorňujú, že nedostatok kvalifikovaných ľudí brzdí ich rast a konkurencieschopnosť celej krajiny. Firmy zapájajúce sa do mechanizmu 2 % dane reagujú na tento problém systematickou zvýšenou podporou vzdelávacích projektov.
Členovia ASFIN prerozdelili z prostriedkov z asignácie dane prijatej v roku 2023 viac ako 10 mil. eur na podporu vzdelávania.
Celková suma asignovaných prostriedkov v roku 2024
prekročila 105 miliónov eur.
Z celkového počtu 1 825 podporených projektov bolo 575 zameraných na rozvoj vzdelávania.
„Slovenský pracovný trh trpí chronickým nedostatkom kvalifikovaných ľudí – od technických zručností až po mäkké zručnosti ako je finančná gramotnosť, kritické myslenie či podnikavosť. Je prirodzené, že firemné nadácie a nadačné fondy preto smerujú časť svojej dane do systematickej podpory kvalitného vzdelávania, aby pripravili novú pracovnú silu na aktuálne požiadavky trhu, ktoré budú kľúčom k tvorbe inovácií,“
hovorí Tatiana Švrčková, predsedníčka Asociácie firemných nadácií a nadačných fondov.

Zdroj: ASFIN
Mechanizmus asignácie 2 % je jedinečný nástroj, ktorý umožňuje priamo prispieť k rozvoju oblastí, ktoré potrebujú pomoc, pričom o podporu sa uchádza čoraz viac organizácií. Z podporených 1825 verejnoprospešných projektov členmi ASFIN-u až 75 % grantov smerovalo do menších iniciatív v sumách do 5 000 eur. V oblasti vzdelávania ide často o projekty regionálnych škôl, neziskových organizácií a komunitných centier, ktoré reagujú na konkrétne lokálne potreby – od podpory čitateľskej gramotnosti po kurzy programovania či digitálne laboratóriá. Len 57 projektov zo všetkých podporených oblastí získalo sumu vyššiu ako 30 000 eur, čo potvrdzuje stratégiu „viac projektov – viac talentu“ a zníženie regionálnych rozdielov v prístupe ku kvalitnému vzdelaniu.
Digitálne a technické zručnosti ako vstupenka na trh práce
Firemné nadácie zohrávajú v oblasti vzdelávania kľúčovú rolu – nielenže poskytujú finančné prostriedky, ale aj know-how, mentoring či zapájajú vlastných zamestnancov ako lektorov v rámci firemného dobrovoľníctva. Príkladom je projekt Nadácie Volkswagen Slovakia, ktorá v spolupráci s organizáciou Úsmev ako dar prispieva mladým dospelým z Centier pre deti a rodiny na vodičské preukazy, čím im poskytuje reálnu šancu na uplatnenie na trhu práce.

Nadácia Slovenskej sporiteľne sa zameriava na zvyšovanie finančnej gramotnosti na školách prostredníctvom svojho vlajkového programu FinQ, ktorý je zastrešený FinQ Centrom n.o. Aj vďaka programu FinQ sa tento rok prvýkrát podarilo niekoľkým školám naprieč Slovenskom dosiahnuť štandard vzdelávania krajín OECD.
„V Nadácii Slovenskej sporiteľne sme presvedčení, že finančná gramotnosť je nevyhnutnou kompetenciou úspešnej, vzdelanej a odolnej spoločnosti. Ako nadácia najväčšej slovenskej banky cítime prirodzenú zodpovednosť dlhodobo a systematicky sa podieľať na jej rozvoji, predovšetkým u našich najmladších generácií,“
hovorí Barbara Henterová, správkyňa Nadácie Slovenskej sporiteľne.

S príchodom AI a šírením dezinformácií v online priestore je tu urgentnejšia potreba zvyšovania aj digitálnych zručností, čomu sa intenzívne venuje aj Nadačný fond Telekom. Podporou vzdelávacích programov organizácie Aj Ty v IT rozvíja digitálne zručnosti dievčat či spoluprácou s Erudo a Zmudri.sk prináša programovanie a kritické myslenie do škôl v regiónoch.
„Ak chceme Slovensko pripraviť na výzvy digitálnej transformácie, starnutia populácie a klimatickej adaptácie, musíme začať pri vzdelávaní. Firmy, ktoré investujú do budúcnosti mladých ľudí, tak v skutočnosti investujú do budúcnosti celej krajiny a bez možnosti asignovať 2% by boli mnohé kvalitné projekty odsúdené na zánik,“
dodáva Tatiana Švrčková.
Popri vzdelávaní nezabúdajú firemné nadácie ani na iné oblasti a sociálnu pomoc – od inkluzívneho vzdelávania a podpory duševného zdravia (Nadácia Televízie Markíza, Nadácia Orange, Nadácia Volkswagen Slovakia, Nadačný fond Telekom), až po humanitárnu pomoc pre seniorov a chorých, napríklad aj v spolupráci s organizáciami ako Slovenský Červený kríž (Nadačný fond Kaufland).
Firmy preberajú náklady, verejné prostriedky ostávajú v teréne
Spomedzi viac ako 21-tisíc uchádzačov sú najčastejšími príjemcami 2 % občianske združenia (až 80 %)*, následne neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby a nadácie. Práve tie však zohrávajú významnú úlohu pri poskytovaní grantov ďalším prijímateľom a zvyšovaní dopadu iniciatív v teréne. V uplynulom roku prerozdelili celkovo takmer 13 mil. eur z príjmov z asignácie. Zverejnená špecifikácia použitia podielu zaplatenej dane prijímateľmi, ktorí prijali viac ako 3320 eur potvrdila, že až 95 % z tejto sumy smerovalo priamo na verejnoprospešné účely. Náklady na administratívu a komunikáciu pokrývajú firmy prevažne z vlastných darov, vďaka čomu sa každé euro z 2 % premieta priamo do pomoci.
ASFIN združuje 18 firemných nadácií a nadačných fondov. Svoju činnosť stavia na dôvere, etike a dlhodobých partnerstvách. Členovia dodržiavajú Kódex transparentnosti, viac ako 20 kvalitatívnych kritérií a Desatoro dobrého donora. V praxi to znamená otvorené zverejňovanie údajov, etické rozhodovanie o podpore a aktívnu spoluprácu s komunitami. Tento prístup nielenže zvyšuje efektivitu pomoci, ale zároveň motivuje zakladajúce firmy k širšiemu angažovaniu – finančnému aj osobnému.
* Zdroj dát: Obchodný vestník 2025, asignácia prijatá 2023 a čerpaná do konca 2024